GELECEKTE ÖĞRETİM PROGRAMLARI ÜZERİNE SÖYLEŞİ
KADİR BAYŞU: Sayın Hocam görüşme talebimizi kabul ettiğiniz için öncelikle teşekkür ederiz. Sizleri tanımak isteriz. Kendinizden kısaca bahseder misiniz?
PROF. DR.
VEYSEL SÖNMEZ:
1943
yılında Trabzon’da doğdum. İlk ve orta öğretimimi Kars’ta, yükseköğretimimi
Ankara’da tamamladım. Hacettepe Üniversitesinde Eğitimde Program Geliştirme
alanında 1978’de mastır ve doktora yaptım. Aynı üniversitede 1980-2010 yılına
dek öğretim üyesi olarak çalıştım. 2010 yılında emekli oldum. 2010-2019
Uluslararası Kıbrıs, Ankara, Konya Selçuk, Yıldırım Beyazıt, Necmettin Erbakan,
Gülhane Sağlık Bilimleri Üniversitelerinde mastır ve doktora düzeyinde Bilim
Felsefesi ve Bilimsel Araştırma dersleri verdim; halen bu dersleri
okutmaktayım.
PROF. DR.
VEYSEL SÖNMEZ:
Kazanımlar
duyuşsal, devinişsel (beceri), bilişsel ve sezgisel olabilir. Kazanımlar ile
beceriler arasında bir bağlantı sorusu anlamsız. Bu soruya kazanımlar
birbirleriyle tutarlı mıdır? Şeklinde algılanırsa, bir anlam taşıyabilir.
Kazanımların genellikle birbirleriyle tutarlı olduğu söylenebilir.
KADİR
BAYŞU: Okul müdürlerinin programları okuduklarını ve bilgi sahibi olduklarını
düşünüyor musunuz?
PROF. DR.
VEYSEL SÖNMEZ:
Okul
müdürlerinin belli bir kısmı programı okumuş olabilirler. Bilgi sahibi olmak
ile onun dayandığı felsefeyi anladıklarını sanmıyorum.
KADİR
BAYŞU: Programların geleceğin gençliğini yetiştirmede yeterli olduklarını
düşünüyor musunuz?
PROF. DR.
VEYSEL SÖNMEZ:
Hayır.
Gelecek kuşak çağdaş bilim, sanat ve felsefeyi anlayıp yaşama geçiren etik
değerlere sahip, sorun çözen, yaratıcı bireyler olmak zorunda. Bu program buna
hizmet etmiyor.
KADİR
BAYŞU: Programların ölçme ve değerlendirme bölümü düşüldüğünde, teori ile
uygulama arasında ne gibi farklılıklar bulunmaktadır.
PROF. DR.
VEYSEL SÖNMEZ:
Kuram
bütüncül değerlendirmeyi öneriyor. Oysa uygulamalar, giriş sınavları bunu
dikkate almıyor. Öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu alternatif değerlendirmeyi
bilmiyor ve uygulayamıyor. Ölçme ve değerlendirme bu alanın uzmanlarınca
hazırlanıp uygulanmalıdır.
KADİR
BAYŞU: Programları hazırlayanlar ile uygulayanlar sizce öğrencilerin ne gibi
ihtiyaçları var ve neyi, nasıl ve ne zaman öğreteceklerini biliyorlar mı?
PROF. DR.
VEYSEL SÖNMEZ:
Genellikle
hayır. Programlar çeviridir. ABD’nde hazırlanan eğitim programları ABD’ninin
gerçeğine göre hazırlanmıştır. Sonra Türkçe ’ye çevrilmiştir. Türkiye’nin
gerçeği temele alınmamıştır. Bu açıdan öğrencilerin gereksinimleri göz önüne
alındığı söylenemez.
KADİR
BAYŞU: Gelecekte öğretim programlarının hazırlanmasında öğretmenlere düşen
görevler nelerdir?
PROF. DR.
VEYSEL SÖNMEZ:
Gelecekte
eğitim beyin mühendisliği olacak. Öğretmenler beyin mühendisi olarak farklı
uzmanların olduğu grupta onlarla birlikte çalışabilir. Bütün meslekler buna
göre yetiştirilmelidir. Yakın bir gelecekte yapay zekâyla donanık robotlar,
ürünler yaşamımızda yer alabilecek.
KADİR
BAYŞU: Programları hazırlayanlar ile uygulayanlar sizce öğrencilerin ne gibi
ihtiyaçları var ve neyi, nasıl ve ne zaman öğreteceklerini biliyorlar mı?
PROF. DR.
VEYSEL SÖNMEZ:
KADİR
BAYŞU: Gelecekte öğretim programlarının hazırlanmasında öğretmenlere düşen
görevler nelerdir?
PROF. DR.
VEYSEL SÖNMEZ:
Sayın
Hocam sorularımıza verdiğiniz cevaplardan dolayı teşekkür ediyoruz.
http://www.nirvanasosyal.com/h-975-gelecekte-ogretim-programlari-uzerine-soylesi.html
Yorumlar
Yorum Gönder