SONUÇLAR CAN YAKIYOR

Eğitim sistemimizin on iki yıllık zorunlu sürecinin sonunda, TYT, AYT ve YDT sınav sonuçları ile yerleştirme puanları ve sıralamaları nihayet açıklandı. Sonuçları görenlerin sevinçleri ve üzüntüleri arasında gidip gelen düşüncelerim var. Özellikle 17-18 yaşındaki genç beyinlerin, sistemin zorunlu kıldığı bu sınavlarda gerçek potansiyellerini gösterememesi ve bunun sonucunda yıkılan hayaller, üzerinde durulması gereken derin bir konu.

Bir eğitimci olarak, sınavların detaylı analizlerini incelediğimde endişe verici tablolarla karşılaşıyorum. Ortalamaların düşüklüğü, sistemin temel yeterlilikleri kazandırma konusundaki eksiklerini gözler önüne seriyor.


Sınav Sonuçları ve Ortalamalar: Vahim Tablo

TYT'de ortaöğretim son sınıf öğrencilerinin ortalama doğru cevap sayıları:

·         Türkçe (40 soru): 21,707

·         Sosyal Bilimler (20 soru): 9,722

·         Temel Matematik (40 soru): 6,648

·         Fen Bilimleri (20 soru): 4,606

AYT test ortalamaları:

·         Matematik (40 soru): 6,859

·         Fen Bilimleri (Fizik 14 soru: 2,512; Kimya 13 soru: 1,846; Biyoloji 13 soru: 2,581)

·         Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1 (Türk Dili ve Edebiyatı 24 soru: 6,38; Tarih-1 10 soru: 2,083; Coğrafya-1 6 soru: 1,313)

·         Sosyal Bilimler-2 (Tarih-2 11 soru: 1,266; Coğrafya-2 11 soru: 2,472; Felsefe Grubu 12 soru: 1,709; DKAB/Ek Felsefe Grubu 6 soru: 1,377)

YDT test ortalamaları:

·         Almanca: 41,484

·         Arapça: 30,858

·         Fransızca: 44,557

·         İngilizce: 34,743

·         Rusça: 51,472

Cinsiyet Bazında Ortalamalar: TYT Türkçe testinde kadın adayların doğru cevap ortalaması erkek adaylardan daha yüksekken, temel matematik, fen bilimleri ve sosyal bilimler testlerinde erkek adayların doğru cevap ortalamaları kadın adaylara göre daha yüksek. Bu farklılıklar da ayrıca incelenmeye değer.

Sorgulanması Gerekenler ve Çözüm Önerileri

Milli Eğitim Bakanlığı'nın bu sonuçları nasıl değerlendirdiğini büyük bir merakla bekliyorum. On iki yıl boyunca verilen eğitimle öğrencilere temel dil ve matematik becerilerini gerçekten kazandırabiliyor muyuz? Kazandıramıyorsak, bu durum için ne tür somut önlemler alınacak?

Özellikle fen bilimleri kapsamındaki fizik, kimya ve biyoloji derslerindeki çok vahim sonuçlar, bu derslerin öğretim süreçlerinin acilen gözden geçirilmesi gerektiğini gösteriyor. Benzer şekilde, sosyal bilimler derslerindeki düşük ortalamalar da tarihimizi ve kültürel mirasımızı ne kadar öğretebildiğimiz sorusunu akıllara getiriyor. Tarihini bilmeyen bir nesil, geleceği nasıl şekillendirebilir?

Bir eğitimci olarak düşündüğümde, derslerde hangi eksiklerin olduğunu ve bu sonuçlara yol açan nedenleri sorgulamak zorundayım:

·         Kullanılan yöntem ve tekniklerde mi sorun var?

·         Ders araç ve gereçleri mi yetersiz veya kazanıma uygun değil?

·         Okulda öğretilenler ile sınavda sorulanlar arasında büyük bir uyumsuzluk mu var?

2021 yılında 97 LGS birincisi olduğunu düşünürsek, bu öğrencilerin TYT ve AYT'de ne gibi sonuçlar aldıklarını merak etmemek elde değil. Ortaokulda birinci olanlar, lise eğitiminin sonunda neden düşüş yaşadı? Bu düşüşün sebebi liselerdeki eğitim sistemi mi yoksa bireysel farklılıklar mı? Kafamda bu türden "deli sorular" dönüp duruyor. En iyi 50 bini seçeceğiz derken, geri kalan iki milyonu gözden çıkarmaya devam mı edeceğiz?

Şimdi Tercih Zamanı!

Sevgili gençler, ne yazık ki şu anki sistemde puana göre tercihten başka bir seçeneğiniz yok. Eğer üst sıralarda yer alıyorsanız, hayallerinize bir adım daha yaklaşabilirsiniz. Ancak durum böyle değilse, geçtiğimiz senelerin sıralamalarını ve kendi önceliklerinizi göz önünde bulundurarak akıllıca tercihler yapmalısınız. Gelecekte yapmak istediğiniz mesleği, okuyacağınız şehri ve ekonomik koşullarınızı mutlaka değerlendirin. Ama ne olursa olsun, en çok istediğiniz bölümü ve üniversiteyi listenizin en üstüne yazmayı asla unutmayın.

Kalın sağlıcakla.

Kadir BAYŞU

Yorumlar

  1. https://www.youtube.com/@kadirbaysu21/videos

    YanıtlaSil
  2. Lisede öğrencilere temel dil ve temel matematik becerileri ile diğer kavramları öğretemediğimizi anlıyoruz.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Proje Okulları: Eğitime Yeni Bir Soluk

2025 YILI LİSELERE GİRİŞ SINAVI (LGS) VE KONULARI

ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR