SONUÇLAR CAN YAKIYOR
Eğitim sistemimizin on iki yıllık zorunlu sürecinin sonunda, TYT, AYT ve YDT sınav sonuçları ile yerleştirme puanları ve sıralamaları nihayet açıklandı. Sonuçları görenlerin sevinçleri ve üzüntüleri arasında gidip gelen düşüncelerim var. Özellikle 17-18 yaşındaki genç beyinlerin, sistemin zorunlu kıldığı bu sınavlarda gerçek potansiyellerini gösterememesi ve bunun sonucunda yıkılan hayaller, üzerinde durulması gereken derin bir konu.
Bir eğitimci olarak, sınavların detaylı
analizlerini incelediğimde endişe verici tablolarla karşılaşıyorum.
Ortalamaların düşüklüğü, sistemin temel yeterlilikleri kazandırma konusundaki
eksiklerini gözler önüne seriyor.
Sınav Sonuçları ve Ortalamalar: Vahim Tablo
TYT'de ortaöğretim son sınıf öğrencilerinin
ortalama doğru cevap sayıları:
·
Türkçe (40 soru): 21,707
·
Sosyal Bilimler (20 soru): 9,722
·
Temel Matematik (40 soru): 6,648
·
Fen Bilimleri (20 soru): 4,606
AYT test ortalamaları:
·
Matematik (40 soru): 6,859
·
Fen Bilimleri (Fizik 14 soru: 2,512;
Kimya 13 soru: 1,846; Biyoloji 13 soru: 2,581)
·
Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1
(Türk Dili ve Edebiyatı 24 soru: 6,38; Tarih-1 10 soru: 2,083; Coğrafya-1 6
soru: 1,313)
·
Sosyal Bilimler-2 (Tarih-2 11 soru:
1,266; Coğrafya-2 11 soru: 2,472; Felsefe Grubu 12 soru: 1,709; DKAB/Ek Felsefe
Grubu 6 soru: 1,377)
YDT test ortalamaları:
·
Almanca: 41,484
·
Arapça: 30,858
·
Fransızca: 44,557
·
İngilizce: 34,743
·
Rusça: 51,472
Cinsiyet Bazında Ortalamalar: TYT Türkçe
testinde kadın adayların doğru cevap ortalaması erkek adaylardan daha
yüksekken, temel matematik, fen bilimleri ve sosyal bilimler testlerinde erkek
adayların doğru cevap ortalamaları kadın adaylara göre daha yüksek. Bu
farklılıklar da ayrıca incelenmeye değer.
Sorgulanması Gerekenler ve Çözüm Önerileri
Milli Eğitim Bakanlığı'nın bu sonuçları nasıl
değerlendirdiğini büyük bir merakla bekliyorum. On iki yıl boyunca
verilen eğitimle öğrencilere temel dil ve matematik becerilerini gerçekten
kazandırabiliyor muyuz? Kazandıramıyorsak, bu durum için ne tür somut
önlemler alınacak?
Özellikle fen bilimleri kapsamındaki fizik, kimya
ve biyoloji derslerindeki çok vahim sonuçlar, bu derslerin öğretim
süreçlerinin acilen gözden geçirilmesi gerektiğini gösteriyor. Benzer şekilde,
sosyal bilimler derslerindeki düşük ortalamalar da tarihimizi ve kültürel
mirasımızı ne kadar öğretebildiğimiz sorusunu akıllara getiriyor. Tarihini
bilmeyen bir nesil, geleceği nasıl şekillendirebilir?
Bir eğitimci olarak düşündüğümde, derslerde hangi
eksiklerin olduğunu ve bu sonuçlara yol açan nedenleri sorgulamak zorundayım:
·
Kullanılan yöntem ve tekniklerde mi sorun
var?
·
Ders araç ve gereçleri mi yetersiz veya
kazanıma uygun değil?
·
Okulda öğretilenler ile sınavda sorulanlar
arasında büyük bir uyumsuzluk mu var?
2021 yılında 97 LGS birincisi olduğunu
düşünürsek, bu öğrencilerin TYT ve AYT'de ne gibi sonuçlar aldıklarını merak
etmemek elde değil. Ortaokulda birinci olanlar, lise eğitiminin sonunda neden
düşüş yaşadı? Bu düşüşün sebebi liselerdeki eğitim sistemi mi yoksa bireysel
farklılıklar mı? Kafamda bu türden "deli sorular" dönüp
duruyor. En iyi 50 bini seçeceğiz derken, geri kalan iki milyonu gözden çıkarmaya
devam mı edeceğiz?
Şimdi Tercih Zamanı!
Sevgili gençler, ne yazık ki şu anki sistemde puana
göre tercihten başka bir seçeneğiniz yok. Eğer üst sıralarda yer
alıyorsanız, hayallerinize bir adım daha yaklaşabilirsiniz. Ancak durum böyle
değilse, geçtiğimiz senelerin sıralamalarını ve kendi önceliklerinizi göz
önünde bulundurarak akıllıca tercihler yapmalısınız. Gelecekte yapmak
istediğiniz mesleği, okuyacağınız şehri ve ekonomik koşullarınızı mutlaka
değerlendirin. Ama ne olursa olsun, en çok istediğiniz bölümü ve
üniversiteyi listenizin en üstüne yazmayı asla unutmayın.
Kalın sağlıcakla.
https://www.youtube.com/@kadirbaysu21/videos
YanıtlaSilLisede öğrencilere temel dil ve temel matematik becerileri ile diğer kavramları öğretemediğimizi anlıyoruz.
YanıtlaSil