DENETİM-REHBERLİK İLİŞKİSİ VE YAPAY ZEKA
20 yıl öncesini hatırlıyorum. Müfettiş
olmak istemiştim. Köy okullarına gidip büyük fedakârlıklarla çalışan genç
eğitimcilere rehberlik etmek ve onları yüreklendirmek istemiştim. Okula denetim
için gelen müfettişlerimizin okullara vizyon katmaktan çok inceleme ve
soruşturmalar içinde boğulduğunu gördükçe üzülüyordum. Okul yöneticiliğimde her
geçen gün bu hayalim azaldı.
Peki, okullarda denetim mi yapılmalı,
yoksa rehberlik mi?
Gelin bu kavramları hatırlayalım.
Denetimde amaç: Mevcut durumun önceden
belirlenmiş standartlara, kurallara veya yasalara uygun olup olmadığını
değerlendirmek, hataları ve eksiklikleri tespit etmek ve bunları raporlamaktır.
Temel odak noktası uygunluk ve hesap verebilirliktir. Daha çok inceleyici,
kontrol edici ve değerlendirici bir yaklaşım sergilenir. Geçmişe dönük olabilir
ve genellikle bir yargılama veya sonuç çıkarma amacı taşır. Genellikle bir
rapor hazırlanır ve bu raporda tespit edilen bulgular, eksiklikler ve yapılması
gereken düzeltmeler belirtilir. Bazen cezai yaptırımları da içerebilir.
Daha açık ifade ile denetim daha çok
"yanlışları bul ve düzelt" odaklıdır. Rehberlik ise daha çok
"gelişime destek ol ve yol göster" odaklıdır. Her ikisinin birlikte
yürütülmesi gerektiğini düşünüyorum. Tabii ki işler yolunda gitmiyorsa denetim
şart. Mevcut durumun daha ileri götürülmesi açısından ise rehberlik şart diye
düşünüyorum. Bu işi yapacak insanların yeterliliği ise başka bir yazıda ele
alacağız.
Öncelikle yapay zekayı tanımlayalım.
Yapay Zeka (YZ), “açık veya örtük
hedefler için, aldığı girdiden, fiziksel veya sanal ortamları etkileyebilecek
tahminler, içerik, öneriler veya kararlar gibi çıktıları nasıl üreteceğini
çıkaran makine tabanlı bir sistemdir” (OECD, 2024).
Yapay Zeka neredeyse tüm sistemlerde
ve iş alanlarında kullanılmakta, insanda büyük merak uyandırmakta ve hayal
gücünü genişletmektedir.
Şimdi gelelim denetim ve rehberlikte
yapay zekayı kullanabilir miyiz?
Yapay Zeka, büyük miktardaki okul verisini
(öğrenci notları, devamlılık, davranış kayıtları vb.) hızlı ve etkili bir
şekilde analiz ederek anormallikleri, risk alanlarını veya iyileştirilmesi
gereken noktaları belirleyebilir. Denetim raporlarının hazırlanmasında YZ,
verileri otomatik olarak özetleyebilir, görselleştirebilir ve standartlara
uygunluğun analizini sunabilir. Okulun ihtiyaçlarına göre kaynakların (bütçe,
personel vb.) daha verimli bir şekilde tahsis edilmesine yardımcı olabilir.
Okulun belirlenen politika, kural ve yasalara uygunluğunu otomatik olarak
kontrol edebilir.
Yapay Zeka uygulamalarında; öğrenci
verilerinin kullanımı konusunda etik ilkeler ve yasal düzenlemelere titizlikle
uyulmalıdır. Yapay Zeka algoritmalarındaki potansiyel önyargılar, adil olmayan
sonuçlara yol açabilir. Bu nedenle algoritmaların dikkatli bir şekilde
tasarlanması ve sürekli olarak denetlenmesi önemlidir. Yapay Zeka, denetim ve
rehberlik süreçlerinde önemli bir araç olabilir ancak insan etkileşiminin ve
uzmanlığının yerini asla almamalıdır.
O kadar geniş
bir konu ki tek bir yazıda ifade etmenin zorluklarını yaşıyorum. Bu konu
üzerine birkaç makale daha yazmayı düşünüyorum.
Sağlıcakla kalın.
Kaynakça:
“Yapay Zeka Çağında Öğrencileri Güçlendirmek” konulu makale https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Not: Bu makale Nirvana Sosyal Bilimler sitesinde yayınlanmıştır.
https://www.nirvanasosyal.com/h-2495-denetim-rehberlik-iliskisi-ve-yapay-zeka.html
Yorumlar
Yorum Gönder