LGS YOLCULUĞUNDA ÖĞRENCİ OLMAK!
Ne tuhaf değil mi?
14 yaşında, gelecek adına, yaşının hakkını tam olarak
veremeden, o yaşın güzelliklerinden kısa süreliğine de olsa kopan pırıl pırıl
gençliğin çıktığı yolculuk.
“Bundan sonraki hayatın için çok önemli.” diyen büyükler ve
bu ağır yükün altından kalkmak için çaba sarf eden yaklaşık 1.8 milyon öğrenci.
Hepsi, nitelikli okul diye adlandırılan %6’lık dilime girmek için çabalıyor. Bu
yolculukta, başarı için tüm ebeveynler, öğretmenler ve eğitim uzmanları geçmiş
tecrübelerini ortaya koyuyorlar. Ne kadar başarılı oluyorlar? Elbette
tartışılır.
BAŞARI YAKLAŞIMI
“Sınavda başarılı olmak için çok kitap okumalısın!”, “Çok
soru çözmelisin!”, “Piyasadaki tüm kaynakları çözmelisin!” diyen eğitimciler
var. “Bu yıl sanat ve sporu bir kenara bırakmalısın.” “Cep telefonundan
uzaklaşmalısın”…
Eğitimcilerin bu söylemlerini destekleyen tecrübeler de var,
bu söylemlerin tartışılabileceğini gösteren deneyimler de var. Ancak kesin olan
bir şey var ki öğrenci sadece sınavda başarılı olmak için değil, hayatı ve
dünyayı tanımak, anlamak, başka düşünceleri ve yaşanmışlıkları kavramak için
okumalı.
DİNLEMENİN ÖNEMİ
Dersi çok etkin dinlemeli, iyi not almalı, düzenli defter
tutmalı ve akşam muhakkak tekrarlarını yapmalı. Konuyu derinlemesine
kavrayamayan bir öğrencinin çok soru çözmesi onu başarıya götürmeyecektir.
KONU TEKRARI-KAVRAMA
Yeni sınav sistemi düşünüldüğünde öğretmenin konuyu
derinlemesine kavratmadan sürekli soru çözerek konuyu anlatmasını doğru bir
yöntem olarak nitelendiremeyiz. “Sınavda çıkar, önemlidir” açıklaması da geçmiş
sınav sistemlerinde sıkça kullanılan bir yönlendirme olup yeni sınav sisteminde
geçerliliğini kaybetmiştir. Tüm kavramlar hayatla ilişkilendirilmelidir.
Öğrenci okula sadece sınavda başarılı olmak veya sınava hazırlanmak için
gelmiyor. Okul tüm becerilere odaklanmalı, öğrenciyi hayata ve bir üst öğrenime
hazırlamalıdır. Öğrenci, okulda öğrenilen her kavramı sınavda çıkacak veya
sınavda çıkmayacak diye kodlamaya başlarsa, genel beceri ve yetenek isteyen dersler
onun için gerekli değil diyerek, bu dersleri önemsemeyecek hatta o derslerden
uzaklaşacaktır.
KİMLER DAHA BAŞARILI?
LGS başarısı 14 yılın başarısıdır. İlk 6 yaşına kadar olan
beslenme şekli, oynadığı oyunlar, katıldığı aktivitelerden edindiği beceriler de
öğrencinin bu sistemdeki başarısında etken unsurlardır. Öğrenci iyi bir
dinleyici ise, çevre gezileri yapıyorsa, haber dinliyorsa, sokaktaki
tabelaların bile ne işe yaradığını merak ediyor ve araştırıyorsa, dergi
karıştırıyorsa, babasının kullandığı aracın yakıt sisteminin özelliklerini
biliyorsa, alt katında oturan görme engelli komşusunun kullandığı alfabe
hakkında bilgi sahibi ise avantajlı demektir. Ayrıca, farklı projelerde yer
almışsa, gözlem, analiz ve yorum becerisi gelişiyor demektir. Artık karşımıza,
hayatla ilişkilendirilmiş sorular çıkıyor. Türkçe dersinin sorularında sayısal
veriler kullanılıyor, matematik dersinin sorularında ise uzun uzun paragraflar
ile öğrencilerin anlama ve kavrama becerileri ölçülüyor.
YENİ NESİL SORU
Ebeveynlerin sürekli olarak ifade ettikleri “Çocuklarımız
sadece yeni nesil soru çözsünler.” istekleri ise doğru bilinen yanlışlardır.
Temel becerileri edinememiş öğrenciler, üst düzey beceri isteyen sorularda
zorlanırlar. Etrafımızda tanıdığımız velilere “Yeni nesil soru nasıl oluyor?”
sorusunu sorduğumuzda. Uzun uzun paragraf soruları olarak cevaplıyorlar.
Aslında bu kavram, “hayatla ilişkilendirilmiş” anlamını taşıyor. Bir dersin
kazanımının diğer derslerin kazanımları ile ilişkilendirilmesi demektir. Soru
kısa da olabilir.
ÖRNEK SORULAR
MEB tarafından yayınlanan örnek sorular ve son iki yıldır
uygulanan LGS soruları incelendiğinde, bu soruların hızlı bir şekilde
çözülebilmesi için öğrencilerde üst düzey düşünme becerilerinin gelişmesi
gerektiğini artık biliyoruz. Öğrencilerin her bir dersin 4. ve 5. düzey
yeterliliklerine sahip olması gerekiyor. Bu düzeyler ABİDE-2016 raporunda
yayınlandı. Tüm eğitimcilerin yayınlanan tüm ABİDE raporları okumasını
öneriyorum.
SON ÖNERİLER
Bu yolculukta, her şeyini ortaya koyan ve başarı için özverili
çalışan sevgili öğrenciler; özetlemek gerekirse zamanınızı iyi planlamalısınız,
etkin ders dinlemeli, günlük ders tekrarları yapmalı, gazete ve dergi okumalı, problem
çözmenin yanı sıra sizler de problem oluşturmalı,
problemlere çözüm önerileri getirmeli ve hayatla ilişkilendirilmiş problemlerle
karşı karşıya kalmalısınız. Bunların yanı sıra sınav pratiği yapmak için amaca
uygun nitelikli kaynaklar kullanmanın önemini de atlamamak gerekir. Bu bağlamda
AYDIN Yayınlarının LGS kaynaklarını ve
Türkiye Geneli Deneme Sınavlarını sizlere öneriyorum. Her birinize bu
yolculukta başarılar dilerim.
Kadir BAYŞU
Sayin mudurum, elinize saglik cok etkili ve anlamli bir yazi olmus.
YanıtlaSil👏👏👏
YanıtlaSil