LGS YOLCULUĞUNDA ÖĞRENCİ OLMAK!

Ne tuhaf değil mi?
14 yaşında, gelecek adına, yaşının hakkını tam olarak veremeden, o yaşın güzelliklerinden kısa süreliğine de olsa kopan pırıl pırıl gençliğin çıktığı yolculuk.
“Bundan sonraki hayatın için çok önemli.” diyen büyükler ve bu ağır yükün altından kalkmak için çaba sarf eden yaklaşık 1.8 milyon öğrenci. Hepsi, nitelikli okul diye adlandırılan %6’lık dilime girmek için çabalıyor. Bu yolculukta, başarı için tüm ebeveynler, öğretmenler ve eğitim uzmanları geçmiş tecrübelerini ortaya koyuyorlar. Ne kadar başarılı oluyorlar? Elbette tartışılır.
BAŞARI YAKLAŞIMI
“Sınavda başarılı olmak için çok kitap okumalısın!”, “Çok soru çözmelisin!”, “Piyasadaki tüm kaynakları çözmelisin!” diyen eğitimciler var. “Bu yıl sanat ve sporu bir kenara bırakmalısın.” “Cep telefonundan uzaklaşmalısın”…
Eğitimcilerin bu söylemlerini destekleyen tecrübeler de var, bu söylemlerin tartışılabileceğini gösteren deneyimler de var. Ancak kesin olan bir şey var ki öğrenci sadece sınavda başarılı olmak için değil, hayatı ve dünyayı tanımak, anlamak, başka düşünceleri ve yaşanmışlıkları kavramak için okumalı.
DİNLEMENİN ÖNEMİ
Dersi çok etkin dinlemeli, iyi not almalı, düzenli defter tutmalı ve akşam muhakkak tekrarlarını yapmalı. Konuyu derinlemesine kavrayamayan bir öğrencinin çok soru çözmesi onu başarıya götürmeyecektir.
KONU TEKRARI-KAVRAMA
Yeni sınav sistemi düşünüldüğünde öğretmenin konuyu derinlemesine kavratmadan sürekli soru çözerek konuyu anlatmasını doğru bir yöntem olarak nitelendiremeyiz. “Sınavda çıkar, önemlidir” açıklaması da geçmiş sınav sistemlerinde sıkça kullanılan bir yönlendirme olup yeni sınav sisteminde geçerliliğini kaybetmiştir. Tüm kavramlar hayatla ilişkilendirilmelidir. Öğrenci okula sadece sınavda başarılı olmak veya sınava hazırlanmak için gelmiyor. Okul tüm becerilere odaklanmalı, öğrenciyi hayata ve bir üst öğrenime hazırlamalıdır. Öğrenci, okulda öğrenilen her kavramı sınavda çıkacak veya sınavda çıkmayacak diye kodlamaya başlarsa, genel beceri ve yetenek isteyen dersler onun için gerekli değil diyerek, bu dersleri önemsemeyecek hatta o derslerden uzaklaşacaktır.


KİMLER DAHA BAŞARILI?
LGS başarısı 14 yılın başarısıdır. İlk 6 yaşına kadar olan beslenme şekli, oynadığı oyunlar, katıldığı aktivitelerden edindiği beceriler de öğrencinin bu sistemdeki başarısında etken unsurlardır. Öğrenci iyi bir dinleyici ise, çevre gezileri yapıyorsa, haber dinliyorsa, sokaktaki tabelaların bile ne işe yaradığını merak ediyor ve araştırıyorsa, dergi karıştırıyorsa, babasının kullandığı aracın yakıt sisteminin özelliklerini biliyorsa, alt katında oturan görme engelli komşusunun kullandığı alfabe hakkında bilgi sahibi ise avantajlı demektir. Ayrıca, farklı projelerde yer almışsa, gözlem, analiz ve yorum becerisi gelişiyor demektir. Artık karşımıza, hayatla ilişkilendirilmiş sorular çıkıyor. Türkçe dersinin sorularında sayısal veriler kullanılıyor, matematik dersinin sorularında ise uzun uzun paragraflar ile öğrencilerin anlama ve kavrama becerileri ölçülüyor.
YENİ NESİL SORU
Ebeveynlerin sürekli olarak ifade ettikleri “Çocuklarımız sadece yeni nesil soru çözsünler.” istekleri ise doğru bilinen yanlışlardır. Temel becerileri edinememiş öğrenciler, üst düzey beceri isteyen sorularda zorlanırlar. Etrafımızda tanıdığımız velilere “Yeni nesil soru nasıl oluyor?” sorusunu sorduğumuzda. Uzun uzun paragraf soruları olarak cevaplıyorlar. Aslında bu kavram, “hayatla ilişkilendirilmiş” anlamını taşıyor. Bir dersin kazanımının diğer derslerin kazanımları ile ilişkilendirilmesi demektir. Soru kısa da olabilir.
ÖRNEK SORULAR
MEB tarafından yayınlanan örnek sorular ve son iki yıldır uygulanan LGS soruları incelendiğinde, bu soruların hızlı bir şekilde çözülebilmesi için öğrencilerde üst düzey düşünme becerilerinin gelişmesi gerektiğini artık biliyoruz. Öğrencilerin her bir dersin 4. ve 5. düzey yeterliliklerine sahip olması gerekiyor. Bu düzeyler ABİDE-2016 raporunda yayınlandı. Tüm eğitimcilerin yayınlanan tüm ABİDE raporları okumasını öneriyorum.
SON ÖNERİLER
Bu yolculukta, her şeyini ortaya koyan ve başarı için özverili çalışan sevgili öğrenciler; özetlemek gerekirse zamanınızı iyi planlamalısınız, etkin ders dinlemeli, günlük ders tekrarları yapmalı, gazete ve dergi okumalı, problem çözmenin yanı sıra sizler de  problem oluşturmalı, problemlere çözüm önerileri getirmeli ve hayatla ilişkilendirilmiş problemlerle karşı karşıya kalmalısınız. Bunların yanı sıra sınav pratiği yapmak için amaca uygun nitelikli kaynaklar kullanmanın önemini de atlamamak gerekir. Bu bağlamda AYDIN Yayınlarının LGS kaynaklarını ve Türkiye Geneli Deneme Sınavlarını sizlere öneriyorum. Her birinize bu yolculukta başarılar dilerim.

Kadir BAYŞU

Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

İNSANOĞLUNUN COVİD-19 İLE MÜCADELESİ

ELEŞTİRMEDEN ÖNCE DÜŞÜNÜLMESİ GEREKENLER

SORUNLAR VE ÜRETİLEN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ