MS (MERKEZİ SINAV)
Aydın Eğitim Dergisinin Mayıs 2018 sayısında yayınlanan yazım.
MS (MERKEZİ SINAV)
Son 15 yılda değişime uğrayan sınav sistemleri…
Eğitimcilerin ve velilerin kafalarını karıştıran kısaltılmış kavramlar…
OKS, SBS, TEOG(ORTAK SINAVLAR) ve son olarak ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (MS)…
2005-2006 eğitim-öğretim yılında, 1968 yılından beri
uygulamada olan öğretim programları değiştirildi. Bu köklü değişim, sürecin
değerlendirmesini öngörüyor, tek sınavla öğrencilerin değerlendirilemeyeceğini
savunuyordu. Kısa sürede OKS yerini 6, 7 ve 8. sınıfın sonunda yapılacak olan
SBS’ye(Seviye Belirleme Sınavı) bıraktı. Kademeli olarak uygulamaya konulan bu
sınavlar, veliler tarafından çok geçmeden eleştirilmeye başlandı. 3 yıl boyunca
çocukların sınav stresi yaşadığı ileri sürüldü ve yine çok geçmeden bu sınavlar
8. sınıfın sonunda uygulanmak üzere tek sınava dönüştürüldü. Tek sınav süreci
ölçmez eleştirileri gelince “Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi(TEOG)”
kapsamında “ORTAK SINAVLAR” uygulamaya konuldu. Artık öğretmenlerin dönem
içinde yaptığı yazılı sınavlardan biri Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ortak
olarak yapılacak ve 6, 7 ve 8. sınıf yılsonu notları, SBS de olduğu gibi
yerleştirme puanında etkili olacaktı.
Peki, ne oldu da tekrar değiştirme kararı alındı?
Yenilenen öğretim programlarıyla bir ilişkisi var mı bu değişimin?
Son yapılan ortak sınavlarda(Nisan 2017) tüm soruları doğru
yanıtlayan 17.000 öğrenci. Bu kadar birinci nasıl yerleştirilecek düşüncesi
sardı velileri. Ortak sınavlar eleme sınavı değildi. Öğrencilerin kazanımları
ne ölçüde öğrendiklerini ölçen ve düzeyleri düşük sorulardan oluşan bir nevi
yazılı sınavlardı.
2017-2018 eğitim öğretim yılı itibariyle öğretim programlarında
yapılan köklü değişiklikler, sınav sistemlerinin de değişmesine neden oldu.
Öğretim programlarımız hala süreç odaklı ölçme ve değerlendirmeyi öngörüyor.
Ölçme sınavı, yerini seçme sınavına bıraktı. Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından Aralık ayında örnek sorular yayınlandı. Düzeyleri yüksek
sorular öğrencileri bekliyor. Ocak ayının sonunda gerçekleştirilen “Özel
Okullar Sempozyumu’nda” hem Milli Eğitim Bakanımız hem de “Ölçme, Değerlendirme
ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürümüz” sınavın zor olacağını söylediler. Peki, bu
sınav neyi seçecek? Bu sınav sonucuna göre nitelikli diye adlandırılan devlet
liselerine öğrenciler nasıl yerleştirilecek. Kılavuzun yayınlandı. Katsayılar
değişti.
Türkçe, Matematik ve Fen Bilimleri derslerinin toplam soru
sayısı 60 ve her bir sorunun katsayısı 4(dört),
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Yabancı Dil ve Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinin toplam soru sayısı 30 ve her bir sorunun
katsayısı 1(bir).
Soru sayıları göz önüne alındığında toplam soru sayısı 90 ve
toplam katsayı 270.
Türkçe, Matematik ve Fen Bilimleri soru sayısı 60 ve katsayı
oranı 240/270.
Diğer derslerin toplam soru sayısı 30 ve katsayı oranı
30/270.
Nitelikli okul, niteliksiz okul ayrımı ile birlikte,
katsayılar göz önüne alınarak önemli ders ve önemsiz ders ayrımı da yapılır
oldu.
Hala anlayamadık neyi yanlış yaptığımızı ve neden bu kadar
fazla değişiklik yapıldığını?
Sınavla hangi beceriyi ölçmek veya seçmek istediğimizi?
Öğrencilerin hangi becerilerini geliştirmemiz gerektiğini?
Bu becerileri nasıl ölçmemiz gerektiğini?
21. yüzyıl becerileri bu
sınavın neresinde? Öğrencilerde bu becerileri mi geliştireceğiz yoksa sınava mı
hazırlayacağız?
Sorular, sorular, sorular…
Yorumlar
Yorum Gönder