MS (MERKEZİ SINAV)


Aydın Eğitim Dergisinin Mayıs 2018 sayısında yayınlanan yazım.


MS (MERKEZİ SINAV)
Son 15 yılda değişime uğrayan sınav sistemleri…
Eğitimcilerin ve velilerin kafalarını karıştıran kısaltılmış kavramlar…
OKS, SBS, TEOG(ORTAK SINAVLAR)  ve son olarak ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (MS)…
2005-2006 eğitim-öğretim yılında, 1968 yılından beri uygulamada olan öğretim programları değiştirildi. Bu köklü değişim, sürecin değerlendirmesini öngörüyor, tek sınavla öğrencilerin değerlendirilemeyeceğini savunuyordu. Kısa sürede OKS yerini 6, 7 ve 8. sınıfın sonunda yapılacak olan SBS’ye(Seviye Belirleme Sınavı) bıraktı. Kademeli olarak uygulamaya konulan bu sınavlar, veliler tarafından çok geçmeden eleştirilmeye başlandı. 3 yıl boyunca çocukların sınav stresi yaşadığı ileri sürüldü ve yine çok geçmeden bu sınavlar 8. sınıfın sonunda uygulanmak üzere tek sınava dönüştürüldü. Tek sınav süreci ölçmez eleştirileri gelince “Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi(TEOG)” kapsamında “ORTAK SINAVLAR” uygulamaya konuldu. Artık öğretmenlerin dönem içinde yaptığı yazılı sınavlardan biri Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ortak olarak yapılacak ve 6, 7 ve 8. sınıf yılsonu notları, SBS de olduğu gibi yerleştirme puanında etkili olacaktı.
Peki, ne oldu da tekrar değiştirme kararı alındı?
Yenilenen öğretim programlarıyla bir ilişkisi var mı bu değişimin?
Son yapılan ortak sınavlarda(Nisan 2017) tüm soruları doğru yanıtlayan 17.000 öğrenci. Bu kadar birinci nasıl yerleştirilecek düşüncesi sardı velileri. Ortak sınavlar eleme sınavı değildi. Öğrencilerin kazanımları ne ölçüde öğrendiklerini ölçen ve düzeyleri düşük sorulardan oluşan bir nevi yazılı sınavlardı.
2017-2018 eğitim öğretim yılı itibariyle öğretim programlarında yapılan köklü değişiklikler, sınav sistemlerinin de değişmesine neden oldu. Öğretim programlarımız hala süreç odaklı ölçme ve değerlendirmeyi öngörüyor.
Ölçme sınavı, yerini seçme sınavına bıraktı. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Aralık ayında örnek sorular yayınlandı. Düzeyleri yüksek sorular öğrencileri bekliyor. Ocak ayının sonunda gerçekleştirilen “Özel Okullar Sempozyumu’nda” hem Milli Eğitim Bakanımız hem de “Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürümüz” sınavın zor olacağını söylediler. Peki, bu sınav neyi seçecek? Bu sınav sonucuna göre nitelikli diye adlandırılan devlet liselerine öğrenciler nasıl yerleştirilecek. Kılavuzun yayınlandı. Katsayılar değişti.
Türkçe, Matematik ve Fen Bilimleri derslerinin toplam soru sayısı 60 ve her bir sorunun katsayısı 4(dört),
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Yabancı Dil ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinin toplam soru sayısı 30 ve her bir sorunun katsayısı 1(bir).
Soru sayıları göz önüne alındığında toplam soru sayısı 90 ve toplam katsayı 270.
Türkçe, Matematik ve Fen Bilimleri soru sayısı 60 ve katsayı oranı 240/270.
Diğer derslerin toplam soru sayısı 30 ve katsayı oranı 30/270.
Nitelikli okul, niteliksiz okul ayrımı ile birlikte, katsayılar göz önüne alınarak önemli ders ve önemsiz ders ayrımı da yapılır oldu.
Hala anlayamadık neyi yanlış yaptığımızı ve neden bu kadar fazla değişiklik yapıldığını?
Sınavla hangi beceriyi ölçmek veya seçmek istediğimizi?
Öğrencilerin hangi becerilerini geliştirmemiz gerektiğini?
Bu becerileri nasıl ölçmemiz gerektiğini?
21. yüzyıl becerileri bu sınavın neresinde? Öğrencilerde bu becerileri mi geliştireceğiz yoksa sınava mı hazırlayacağız?
Sorular, sorular, sorular…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İNSANOĞLUNUN COVİD-19 İLE MÜCADELESİ

ELEŞTİRMEDEN ÖNCE DÜŞÜNÜLMESİ GEREKENLER

SORUNLAR VE ÜRETİLEN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ